לוגו סמג

< לכל הכתבות

מסלולי הקפה

פולי הקפה – מן הצמח ועד הקלייה

זהו מסע ארוך שמתחיל באזור הטרופי של כדור הארץ ומסתיים בבתים שלנו.
זמן קריאה 1 דקה

פולי הקפה שאנו קונים וטוחנים כדי להכין את המשקה האהוב עלינו הם תוצאה של תהליך טרנספורמציה שמתחיל בקצירת פולי הקפה ועובר דרך העיבוד, הערבוב והקלייה שלהם.

צמח הקפה שייך למשפחת הרוביצאה ומשגשג בחגורה הטרופית של הפלנטה שלנו. שני המינים המתורבתים מהם עשוי הקפה שאנו שותים הם קפה עראביקה וקפה רובוסטה.
פרי צמח הקפה הוא חלקלק וירוק כשהוא עדיין בוסר, והופך לאדום לאחר 7-8 חודשים. ברגע שהוא בשל, הוא דומה לדובדבני הבר שלנו, שמהם הוא מקבל את שמו. דובדבן הקפה מורכב מקליפה חיצונית ומעיסה פנימית המכילים בתוכם את הזרעים המכוסים בקרום כסוף.

ההבשלה אינה סימולטנית לכל זרעי הקפה, ולכן הקטיף שלהם מתפרש על פני מספר שבועות. בברזיל הקטיף מתבצע בין מאי לספטמבר, במרכז אמריקה מאוקטובר עד מרץ ובאפריקה ממרץ עד ספטמבר.
שתי השיטות המשמשות לקטיף פירות הקפה ידועות כקטיף והפשטה. השיטה הראשונה מתבצעת באופן ידני: העובדים בוחרים רק פירות קפה בשלים וחוזרים לאותו המטע מספר פעמים במשך מספר שבועות. בדרך זו מושג יבול הומוגני ואיכותי. ההפשטה, לעומת זאת, מתבצעת בצעד בודד על ידי עובדים או באמצעות מכונות מיוחדות הקוטפות את כל פירות הקפה, כולל אלו שאינם בשלים, או שכבר תססו.
לאחר הקטיף, בודקים את פירות הקפה כדי לסלק פירות בוסר או פירות בשלים יתר על המידה, ולאחר מכן מתחיל שלב העיבוד. זהו התהליך שממנו מתקבלים פולי קפה ירוקים, מוכנים לייצוא. ישנן שלוש שיטות לעיבוד פירות קפה: יבשה, רטובה וחצי-רטוב. בשיטה הראשונה היבשה נפרשים את פירות הקפה בשכבות דקות ומונחים לייבוש באוויר הפתוח למשך 2-3 שבועות. בשיטה זו מתקבל 'קפה טבעי'.
לעומת זאת, בעיבוד רטוב, פירות הקפה מופשטים על ידי מכונה והזרעים נשארים לתסוס במיכלים גדולים של מים למשך 1-2 ימים. מתהליך זה מתקבל קפה שטוף.
בשיטה השלישית, עיבוד חצי-שטוף, פירות הקפה הופכים לעיסה במכונה מיוחדת ובכך נמנעים משלב התסיסה, ומייבשים את הקפה בשמש או במכונות ייבוש. תערובות הקפה המתקבלות כך נקראות 'חצי שטופות'.
קפה ירוק מוכן למשלוח לארץ היעד ארוז בשקי יוטה של 60 או 69 ק"ג ומועבר במכולות.
לאחר שפולי הקפה הגיעו ליעדם, כדי להגיע לאיכות הגבוהה ביותר, הקלייה המוקפדת ביותר כוללת שיטות ניקוי ומיון נוספות כגון ניפוח, שיפוד, מיון צפוף ומיון אופטי. אז, טועמי קפה מקצועיים אחראים על המיזוג – אומנות הערבוב של סוגי קפה שונים כדי להשיג טעמים מוגדרים היטב.
לאחר ערבוב, עוברים פולי הקפה קלייה באמצעות הזרמת אוויר חם, תוך התאמה הדרגתית של הטמפרטורה, וכך מקבלים תוצאות שונות בהתאם לסוג הקפה אליו הם מיועדים: מוקה, פילטר או אספרסו.

חווית קפה איקונית

עם מכונת הקפה SMEG BCC13 Bean to Cup, ניחוח הקפה מתפשט בכל הבית: פשוט מלאו את המיכל בפולי קפה, ובלחיצת כפתור תוכלו להכין את המשקה האהוב עליכם.

גלה עוד

ארומה של קפה טחון טרי

מטחנת הקפה CGF11 היא המכשיר הביתי הקטן החיוני לטחינת פולי קפה בבית. עם הגדרה של רמות טחינה שונות (עדין, בינוני, גס) ניתן להשיג את אבקת הקפה המושלמת לכל מכונת קפה.

גלה עוד על מטחנת הקפה

בפנים

דרכי הקפה

סיפורים, טריוויה והשראה להפוך למומחה אמיתי לקפה ולהכין את הקפה האהוב עליך בצורה מקצועית בבית.